צור קשר

Contact US

פנו אלינו בכל נושא.
נשמח לענות ולסייע בהקדם


שונות יצירתית/ ראיון עם מעצבת הפנים לילך נקל

שונות יצירתית/ ראיון עם מעצבת הפנים לילך נקל 6
31אוג
0Comments

 ההתמסרות של לילך נקל ללקוח שלה וההיכרות המעמיקה שעורכת עמו, מצליחות להוציא פרויקטים בעלי שונות גדולה מאוד מבית היוצר שלה

סגנון הלבוש של לילך נקל מזכיר את חלון הראווה של פולו ראלף לורן ובמהלך הראיון הבנו שגם טרקים רוחניים בהודו הם חלק מאהבות החיים שלה. יכול להיות ששני הקצוות הללו מאפיינים את מעצבת הפנים באופן המדויק ביותר. לנקל פן מעודן ומוקפד, כזה שסוגד לקווים ישרים ולניקיון, ופן אחר פרוע יותר, משוחרר ומתפרץ. היכולת שלה לקפל לתוכה את שני הקצוות, במינונים הנכונים לה, מאפשרת לה ליצור דרכם את תעודת הזהות המיוחדת שלה.

לילך נקל היא מעצבת פנים, מזה עשור, המתמחה בעיקר בדירות פרטיות למגורים. את לימודיה סיימה ב- Ultima School Of Design מוסד בו היא עצמה מלמדת היום את הדור הבא של מעצבי הפנים.

היכן מבחינתך עובר הקו בין אמנות לאומנות כשאת ניגשת לתכנן פרויקט? האם יש פרמטר מבין השניים שמקבל משקל רב יותר? האם הם באים אחד על חשבון השני?

"מבחינתי, תכנון טוב, הנדסת אנוש ורמה פונקציונאליות גבוהה הם במקום הראשון. בסוף מישהו צריך לגור בבית שאני מעצבת והוא חייב להרגיש נוח. אם הוא יקבל שפיץ של מיטה ברגל זה לא שווה שהיא תהיה המיטה הכי יפה שיש. בכלל, לדעתי ומניסיוני, רמה פונקציונאלית גבוהה מובילה בדרך כלל לאסתטיקה באותה הרמה."

למה את מתכוונת?

"באחת הדירות שתכננתי, למשל, נדרש תכנון של חלל גדול שיאפשר התניידות עם כיסא גלגלים. ברור שתכנון חלל רחב ידיים זוכה למיימדים אסתטיים ומאפשר לי כמעצבת חופש עיצובי די רחב אבל הגודל הזה נקבע קודם כל בשל הצורך של דיירי הבית."

עיצוב פנים: לילך נקל

עיצוב פנים: לילך נקל

הלקוח שעבורו את מתכננת, שותף ליצירה? הוא חלק ממנה? איך למעשה מערבים מישהו בתוך היצירה הפרטית שלך? נכון שהפרויקט הוא עבור מישהו אבל יש כאן קונפליקט. מישהו כאילו מתערב לך כל הזמן. זה לא פוגע בתוצר הסופי?

"הלקוח הוא תמיד חלק מהפרויקט. הוא חייב להיות. בסוף היום הוא יגור שם. אני עוסקת המון בהקשבה. אני בעיקר מקשיבה ללקוח שלי ונותנת משקל גדול מאוד למה שהוא אומר. אני גם מוותרת לפעמים לטובתו. זה העולם שלו לא שלי. אם לקוח עושה טעות אני מנחה אותו ומעירה את תשומת ליבו, אבל לא מקבלת במקומו את ההחלטה. חשוב לי לזרום עם הלקוח."

כל הכבוד לך. זה לא מובן מאליו החופש הזה שאת נותנת. איך זורמים ככה עם לקוח?

"יש לי לקוח שכל חייו חלם על קיר בריקים. אני באופן אישי לא אוהבת בריקים. אני ממש לא אנסה להניע אותו מזה, כי זה הטעם שלו. זה מה שהוא אוהב והנטיה או האהבה האישית שלי אינן משנות כאן. אפשר גם לראות את זה על העבודות שלי. יכול להיות שיש איזשהו קו מקשר אבל בעקרון הן אינן דומות אחת לשניה. אני מעצבת בתים כפריים ופרובאנסיים, פרויקטים סופר מודרניים ויצא גם שמצאתי את עצמי בלב פרויקט יוקרתי של אוליגרך. לכל סגנון יש את הטרנדים שלו. אני בהחלט מבינה את סגנון הלקוח ומסייעת לו לחבר את האהבות שלו לטרנדים המעודכנים ביותר."

עיצוב פנים: לילך נקל

עיצוב פנים: לילך נקל

כיצד מצליחים לכנס את ההשראות, המאוויים, התשוקות העיצוביות והחזון האדריכלי לתוך מסגרת אחת שאמורה בין השאר גם לעמוד בתקציב, מגבלות הפרויקט ובגורם שלישי עבורו מתוכנן הפרויקט? המגבלות הללו לא מקצצות קצת את הכנפיים?

"צריך להיות אמן תקציב. כשאתה מוריד ממשהו אתה מעלה במקום אחר והפוך. אין גבול לכסף שאפשר להוציא ואגב, זה לא קשור כמה כסף יש ללקוח. זה עניין של תפיסה. גם מתקציב של 5 מיליון דולר אפשר לחרוג. סכומים ניתן להוציא בלי סוף. אי עמידה בתקציב גורמת ללקוח להיות מתוסכל. יש לי לקוח שרכש ב-30 שניות גוף תאורה ב-50 אלף שקל וזה בסדר אם התקציב שלו מאפשר לו את זה, אבל זה יהיה חסר כל ערך אם הוא יילחץ מזה או ירגיש לא נוח עם הקניה הזאת. אני מסתכלת על הפרויקט מלמעלה, באופן גלובלי. הכסף של הלקוח חשוב מאוד. הוא עובד בשבילו קשה ועליי כמעצבת להתייחס אליו בשיא האחריות."

ואיך את מתמודדת עם מגבלות אחרות?

"מגבלות הן חלק מהשוטף שלנו. כל פעם נכנסות מגבלות אחרות למשוואה ובמקרים רבים הופכים את החסרון ליתרון. היתה לי למשל דירה בתל- אביב, שאחרי ששברו קיר כדי למקם את האמבטיה גילו שהיא בכלל לא יכולה לעמוד שם. זה אילץ לטרוף את הקלפים אבל התוצאה הסופית של כל הבלתי צפוי הזה, הייתה הרבה יותר טובה מהמקור."

עיצוב פנים: לילך נקל

עיצוב פנים: לילך נקל

איזה פרויקט מבחינתך הוא פרויקט שלך, שהפן האמנותי היצירתי שלך הצליח לבוא בו לידי ביטוי באופן הכי משמעותי? יש פרויקט כזה? כזה שהלקוח נתן לך חופש תכנוני יותר מבמקומות אחרים?

"באופן גס הלקוחות מתחלקים לשתי קבוצות- כאלו שיודעים בדיוק מה הם רוצים וכאלו שנותנים למעצב חופש כמעט מוחלט. מן הסתם ככל שנותנים לי חופש, כך מאפשרים לי להביא את עצמי טוב יותר לידי ביטוי ובאופן טבעי אלו פרויקטים מאוד כייפיים מבחינתי."

בסוף הרי הכל זה עניין של מינונים- יש בטח איזה קו אמצע שעובר בין האמנות לאומנות. יכול להיות שחלק מהאיכויות שלך כמעצבת זה לדעת ליצור את הקו הזה? את הגבול בין לבין? את המינון המדויק? או שמבחינתך קיימת עדיפות ברורה לאמנות?

"האינטראקציה עם הלקוח קובעת הרבה. אם הוא פתוח לקבל אז היכולת גדלה יותר מבחינת הגשמת חלומות, פתיחות לנסות דברים חדשים או כיוונים שהוא לא חשב עליהם מההתחלה. יש כאלו שהם מאוד מקובעים ויודעים מה הם רוצים ואז המקום להרחיב או לשנות כיוון מצטמצם. יש כאלו שרוצים לקבל אבל בסוף עושים מה שהם רוצים ויש כאלו שמתפתחים ונפתחים יותר בתוך התהליך. יש גם לקוחות שבאופן חד משמעי מבקשים לראות משהו מרשים מאוד ויפה מול העיניים וזונחים את הפונקציונאליות לגמרי."

מה זאת אומרת? למי לא חשוב שיהיה לו נוח?

"זה לא קורה המון, אבל זה קורה וגם כאן צריך לזרום עם הלקוח תוך שמשקפים לו את התוצאה וההשלכות בעתיד. יש לי לקוחה שהייתה לה איזו פנטזיה על מטבח שנראה כמו פריט מוזיאוני. ניסיתי לבדוק אם היא מבינה מה קורה מחר בצהריים כשהיא צריכה לטגן במטבח הזה שניצלים לילדים שחוזרים מבית הספר. זה לא עניין אותה וזה בסדר. אם הלקוח מרגיש טוב, אני מרגישה טוב גם."

מה המקורות שלך להשראה? תני לי דוגמאות לפרויקטים שבהם ניתן להבחין בברור במקורות ההשראה שלך

" הביקורים מחוץ לארץ מעניקים לי המון השראה. אני מבקרת בהמון תערוכות עיצוב ואמנות. תמיד נפתחת לאנשים חדשים שעושים דברים אחרים. זה פותח אותי לכיוונים ומוביל אותי ללכת בשבילים שלא הכרתי. אני אוהבת להתבונן באדריכלות הישנה של פעם בענתיקות שבעצם דרכן מבינים שגם פעם חשבו חכם. סרטים גם מעניקים לי השראה וחשיבה אחרת וכמובן המפגש עם האנשים. שיחות עם אנשים, עם לקוחות עם הסטודנטים שלי, מאוד חשובות לי. לסטודנטים יש ראשוניות והמון תמימות וזה מעניק המון השראה."

לכל מי שעוסק ביצירה נהוג לשייך טביעת אצבע. מה טביעת האצבע שלך? איך מזהים פרויקט שהוא שלך?

"אצלי קצת קשה כי כל פרויקט הוא באמת שונה. אני חושבת שהקו המחבר הוא הקו הנקי והקלאסי שמצליח איכשהו לבוא לידי ביטוי ברוב הפרויקטים שלי, במינון כזה או אחר. סביר להניח שבפרויקטים שלי לא תראי צבעוניות נועזת."

מה המקום הכי מעורר השראה שביקרת בו אי פעם?

"אני הכי לא הודו, ועם זאת הביקור שלי בהודו היה מבחינתי אירוע מכונן. אני הכי פולו ראלף לורן, לא רוחניקית ומאוד מחוברת לקרקע, אבל יש שם בהודו, מקומות ששלוות הנפש משתחררת ומגיעה לגבהים לא מוכרים. עד אז לא הכרתי את האופציה הזאת. המסורת, ההתנהלות והווייב מאפשרים לקחת פסק זמן אמיתי מהחיים כזה שאין לנו ביומיום. לשבת חצי שעה בשקט על איזה הר ולהסתכל על הנוף. מאוד ממלא. לא ניתן להסביר במילים."

עיצוב פנים: לילך נקל

עיצוב פנים: לילך נקל

באיזה אופן ויה ארקדיה מעוררת בך השראה?

"ויה ארקדיה מבחינתי, הוא אחד האולמות הטובים ביותר שמעניק חוויית קניה איכותית. ההרגשה עם הכניסה היא כאילו שנחתת באולם תצוגה בחו"ל. האולם משדר אווירה מוזיאונית ועשירה. זה מאוד עוזר ללקוח להפתח. האנרגיה טובה והלקוח מרגיש את זה. קל לעבור בין הסגנונות השונים והחומרים ולהסביר ללקוח, דרך הדוגמאות בשטח מה ההבדל בין סגנון מרוקאי, מודרני, כיצד לקחת בחשבון מוצרים יותר מיוחדים, כיצד לתפוס את העץ או איך יראה חיפוי שיש.  כל פינה משדרת משהו אחר וחוץ מזה שזה נורא יפה, זה בעיקר פרקטי מאוד. האינטראקציה עם המעצבים מעולה. כמעצבת אני מרגישה שהגעתי הביתה וכשאני מרגישה את זה גם הלקוחת מרגישים את זה. הלקוחות חשים את האנרגיה הטובה. אין ספק שהעדכון והאופנה שמשודרים מכל פינה בחלל התצוגה עושים עבודה נפלאה."


Leave a reply:

* required